dinsdag 11 februari 2014

Gelukkige verjaardag klein boeleke!

Gelukkige verjaardag klein boeleke.  Want zo noemden we onze kleine Emmy toen ze nog in mama's buik zat.  Kan je allemaal ergens lezen op mijn eerste blog ;) http://meneumeneu.blogspot.be/ (als je heeel heeel veel tijd hebt)  Zondag was ons meisje 2 jaar!
En ja ik had het beloofd, ik moest en ik zou poppenkleertjes maken...

Ik startte met een "grote" jurk voor Emmy haar verjaardag en maakte daar tussenterwijl ( :) ) ook nog eens voor elk van haar lievelingspoppen een jurkje bij.  Eigenlijk vlotte dat wel en was het best wel plezant.
Voor Emmy gebruikte ik het patroontje dat ik eerder kreeg van Griet voor het appeljurkje maar maakte een aantal aanpassingen.  De belangrijkste verandering was een vierkante halsuitsnijding, zelf vond ik dit zeker voor herhaling vatbaar!  Het is en blijft een superpatroontje waarvoor ik Griet superdankbaar ben!
De kleine jurkjes sluiten achteraan met velco'tjes en het patroontje tekende ik door de pop van boven tot onder op te meten en zelf patroontjes tekenen.






Maar dit was niet het enige wat ik wou maken.  Ook een cape stond op het programma, aangezien Emmy niets liever doet met alle dekens aan de haal gaan en over haar hoofd leggen.  Als een echte prinses loopt ze dan door de living... terwijl wij tutumtudum tudumtudum zingen :)
Dus een cape was het plan.  De stof dat wist ik nog niet goed... Wilde ik een echte prinsessecape maken? Wilde ik terug zo'n cool draakje maken?  Maar de oplossing werd aangebracht door een weldoener op facebook en Emmy zelf.
Ik kreeg de vraag of ik iets was met stalen van gordijnen, sommige stukken zijn echt nog groot!   De grootste stukken waren zelfs een 1m40 op 2m ongeveer!  Met dank aan mijn zus die hielp om alle haakjes en kapstokken en papiertjes eraf te doen, werd alles mooi opgeplooid en gestapeld.




Emmy die "hielp" ook..  Ze testte bepaalde stofjes op hun capewaardigheid, helemaal zonder te vragen é!  En ja hoor, bij eentje hield ze halt bij de spiegel en volgde er een lachsalvo die uren leek te duren!


Ik had het stofje gevonden!  Dit werd de basis voor de cape.  En omdat ik rood overal bij vind passen, werd de cape rood met het gordijnenstofje.  Voor de binnenkant van de kap gebruikte ik een witte zachte nicky velours.  Ik zette ook 2 linten aan waarvan in 1 een gaatje is voorzien om het ander lintje door te kunnen steken.  Ik werkte af met gouddraad voor een sjiek effect!  (Een foto zal blijkbaar nog volgen want blijk nog geeneen te hebben...)
Ze was alvast heel blij met de cape.  Al draagt ze hem soms nog ondersteboven :)
Ook de poppen kregen een bijhorende cape afgewerkt met gouddraad, want als die poppen meetsjolen dan krijgen ze ook geen koud.






Het laatste plan was nog een draagdoek voor de poppen zodat we niet altijd zowel Emmy als de pop moeten dragen maar Emmy gemakkelijk zelf haar pop bijheeft.  maar dit is helaas niet meer gelukt, en blijft op mijn to do lijst hangen, samen met een rugzakje voor Emmy en nog duizend andere dingen :)

Misschien nog een laatste iets wat ik al een tijdje geleden maakte om te tonen.  Het zou mss veel verklaren waarom jullie net iets minder van mij zien op de blog en waarom veel meer op de to do lijst blijft plakken.
Een extra reden naast alle andere voor de slowmotion die ik eerder vernoemde...
Ik maakte volgend rugzakje voor Emmy van restjes stof.  Het werd een eenvoudige voorkant met ergens een verloren gelopen bloempje, en op de achterkant flockten Gov en ik een gedichtje.




1 opmerking:

  1. Whoeeeeee! Super goed nieuws, een dikke proficiat, zowel voor Emmy als voor jullie allemaal! Ik ben heel erg blij voor jullie, dikke zoen!

    BeantwoordenVerwijderen