vrijdag 4 oktober 2013

Upcycling! Van kledingsstuk naar ik weet nog niet wat :)

Gisterenavond de workshop in Westrozebeke  Upcycling van kleding tot accessoire" en ik vond het zo speciaal dat ik het direct wou delen met jullie.

Ik had geen idee wat ik mocht verwachten, en wat ik moest gaan meedoen.  Ik grabbelde kledingsstukken uit de hoop kleren die ons niet meer passen.  Met ons bedoel ik, mijn mama, mijn zus, mijn schoonzus, mijn schoonmoeder en nog stukken die ik krijg om te kijken of ik er nog iets mee kan doen.  Ik doe niets liever dan in afgedankte kleren snuisteren! :)  Dit terzijde.
Dus voorzien van een grote zak kledingsstukken, en mijn naaigerief kwamen we daar toe.  We kregen wat uitleg over wat de bedoeling precies was en dan mochten we een kledingsstuk gaan uitkiezen.  Ik had zeker wel de grootste zak kleren mee, en ik kon dan eerst bijna niet kiezen.  Maar ik koos toch voor mijn lievelingsjeansbroek die tot op de draad versleten was op bepaalde punten.  Het was de bedoeling van het stuk volledig te ontleden wat we er  mooi aan vonden.  Dus bijvoorbeeld de naden of de kleurverandering als de naad losgetornd was, knoopjes, zakjes, ...  Je kon ook met een kledingsstuk met een opvallend motief werken en die motieven gaan bekijken.  En dan heel spannend knippen maar!  Knip het kledingsstuk plat.  Letterlijk!  Je moet lapjes of stukken gaan overhouden en liefst met stukken die je mooi vindt.
Dit is voorlopig het resultaat :


Met die stukken mag je nu een nieuw iets gaan opbouwen.   Eigenlijk is het de bedoeling dat je nog niet echt weet wat, maar je laat leiden door de stukjes...  Dat is wel heel moeilijk dat loslaten.  Maar gelukkig bij lijkt het wel naar een handtasje te leiden! :)

Het is niet simpel de knop om te draaien en gewoon te gaan knippen en iets te gaan doen ermee zonder het eindresultaat perfect in je hoofd te hebben zitten.  Het vraagt wat tijd.  Gelukkig heb ik ergens in mijn hersens creatieve kronkels die me hier wel hielpen!

Groetjes, 
Geupcycled Lotje

Ps: We mochten eventueel in een 2dehands winkeltje naast de workshop voor 1euro kledingsstukken kopen om te gaan gebruiken en typisch mss ik heb effectief iets gekocht ondanks mijn grote zak.  Maar neen ik wil het niet gebruiken in de workshop!  Ik vond het zo'n prachtig motief op het kleedje (XS...) dat ik er een rokje van ga maken voor mezelf!  Yoehoe!!
Telt dat ook als upcycling? :)

1 opmerking:

  1. Hmm, ik zal wel wat ouderwets zijn, maar dees is écht niets voor mij ;)

    BeantwoordenVerwijderen