maandag 15 april 2013

LdotCo

Wie?
LdotCo, het verhaal van mama Lotje met een naaiverslaving als bezigheidstherapie, en Co Emmy en Gov die ervan meeprofiteren.
Emmy vooral in het eindeloos kleertjes passen en constante, zoals ze zelfs zegt, Brrrrrrrrrr-geluid van de naaimachine.
Gov vooral in het "Ik begin straks aan het eten hoor, eerst nog de rok omzoomen" en zijn ongelooflijke geduld met mij.
We mogen ook z'n wiskundig logisch inzicht niet vergeten voor als ik weeral eens in de knoop zit met een zelfgemaakt patroon.
"Als ik dit dichtstik kan ik het dan nog keren zodat het juist uitkomt?"  Bespaart een hele hoop tijd van terug losprutsen.

Wanneer ?
Het begon de zomer van 2012 toen ik plots de naaikriebel kreeg, maar het escalleerde vooral
5 november 2012 toen ik plots moest stoppen met werken.
Een pauze in het leven, verdict: Rusten!  Iedereen die mij kent, weet dat ik geen zittend gat heb en
dat ik bij letterlijk rusten, in de zetel zitten, hangen, liggen, totaal "na de wuppe" zou zijn.
Dus moest ik op een andere manier mijn innerlijke rust terugvinden.
Mijn mama (oma dus) haar naaimachine werd verhuisd naar Rumbeke en starten maar.

Benodigdheden :
- Goeie naaimachine
- Voorraadje stof en naaibenodigdheden
- Heleboel tijd --> heb ik voldoende van, vandaar dat ik de naaiverslaving heb aangekweekt als bezigheidstherapie.
- Ruimte om alles te laten openliggen --> de livingtafel
- Een lege lade --> Om snel alles te kunnen wegmoffelen als er bezoek komt
- Veel zin en goesting --> Was allang aanwezig maar dacht oorspronkelijk te starten als de kindjes groot waren.
Terwijl ik nu denk: "Tis nu de moment!  Ik heb een levend model!"
- Creatieve genen --> Ik heb een meme van 83 jaar die al duizenden kleertjes heeft gemaakt
en nu blij is dat er toch iemand haar genen heeft overgeërfd!  Heel handig ook om nu en dan raad en tips van te krijgen.
- INTERNET om mezelf vanalles aan te leren --> Maakt hier veelvuldig gebruik van
- Orde systeem om alle patronen en papieren en uitleg te ordenen. --> Ik hou van lijstjes en mapjes en boekjes en heeft nu zowel op papier als digitaal een verzameling van gegevens.

Hoe werkt het?
Als je alle benodigdheden in huis hebt dan moet je gewoon starten.

September 2012 :
Oma had haar naaimachine uitgestald op onze bureau en getoond hoe ze gedraad moest worden.  En hechten doe je zo zei ze, maar dat leer je wel allemaal in de naailes.
Oma was nog niet helemaal vertrokken of ik was al bezig met een oude stofje aan elkaar te stikken.
Ik tekende een rokje van Emmy over, bestudeerde hoe het ineen zat en een weekje later had ik een rokje.
Er zijn wel twee versies overgegaan vooraleer het toonbaar was, maar ik had het toch gemaakt.




Ook vond ik het patroontje voor een cirkelrokje ... (is van Mme Zsa Zsa denk ik)


 Ik nam genoeg marge zodat ik zeker niet te kort zou uitkomen....

Ik paste de taille correct aan...

Maar het lukte me en dit stimuleerde me om verder te doen!
Ik had eindelijk na al mijn teken en schilderprestaties iets gevonden waar ik me 100% in kon smijten, en
waar ikzelf ook tevreden was met het resultaat. Weliswaar soms na een reeks vloeken of wat gedoe, geknip en gebriel omdat ik weeral de mouwen dichtgestikt had, of weeral mijn spelden verkeerd stak zodat ik erover moest stikken en mijn naald brak.

Oktober 2012 :
Ik zag het volledig zitten en maakte tasjes, beertjes (minidoudoutjes) en vond een patroontje uit om een vlindertje te maken voor Emmy.
Ook overgooiertjes met beleg (bleek geen kaas of salami te zijn maar gewoon binnenkant kleedje) hoorden nu tot mijn gamma.

November 2012 :
Sleuteltasjes, ballonrokjes, een jasje, ...
Ik maakte kennis met flex en flock.  Maar ook het haken bleef ik verderdoen en maakte een muts voor Emmy.

December 2012 :
Kerstsokken, kerstmutsen, kerstdoudoutje en kerstkadootjes (keukenschortjes, vlaggenlijn, ...),...  Alles in teken van kerstsfeer dus.
Maar ik waagde me ook de eerste keer aan een rokje voor mezelf.  Met de hulp van Mme ZsaZsa's boek natuurlijk!
Ik werkte ook een pop af waar ik al een jaar aan bezig was.   Maakte een jurkje voor Emmy en een salopetje voor vriendje van Emmy.
En flanste in 1 dag een eindejaarskleedje in elkaar omdat ik persé een nieuw kleedje aan wou doen met oudejaarsavond.
Oorringen met stof overtrekken was de nieuwe ontdekking in deze maand.

Januari 2013 :
Mijn zus kwam ook aan de beurt, koos een stofje en kreeg een rokje in de plaats.
Ook Gov maakte zijn keuze en kreeg een splinternieuw gsmhoesje, die de dag van vandaag nog steeds meegaat. (want de stevigheid was toen nog niet gekend :) )
Toen vond ik een superleuke kussensloop van Paul Frank in de zeeman voor 0,99 cent en kreeg daar maar liefst 2 overgooiertjes uit.  En maakte zo een vriendinnetje (en vooral ook de mama) van Emmy heel blij.
Jurkjes, jurkjes, ... Emmy moest blijven passen :)  Het ene paste en lukte al beter dan het andere maar we leren door te proberen altijd maar bij.
En uiteraard ik ontdekte terug iets nieuws nl.  Fimo!!  Wauw nu kan ik nog meer oorringen gaan maken en knopen zelf maken in verschillende kleurtjes.
Bij mijn ontdekking van de hele naaiwereld gaat nog een creatief deurtje open!

Februari 2013 :
Ik vloekte serieus op een soupulleke dat ik persé wou maken omdat ik het gepaste truitje niet had voor onder een zelfgemaakt kleedje.  Maar ik maakte ook nieuwe kleedjes, en rokjes voor Emmy en mezelf waar ik dan wel weer tevreden van was.
Ik maakte voor het eerst ook een broekje waarvan mijne spriet klopte!! Gov keek nogal vreemd toen ik "EUREKA, KIJK EENS HOE MOOI MIJNE SPRIET IS!!!" riep, maar ik was tevreden.
Nieuwe "buzzekes" voor mijn zus en oorringen ontbraken ook niet deze maand.
Met een slaapzakje en bijhorend popje met zelfde slaapzak maakte ik Emmy dan weer tevreden.
Ook knipte ik één van mijn eerste zelfgemaakte jurkjes van Emmy kapot om er een rokjevan te maken.
En ontdekte daarbij dat mijn naaivaardigheden toch al iets verbeterd waren. Joepie!
De naaiwereld waarin ik nu al 6 maand in rondspit, heeft al iets minder geheimen.  Ik begin mijn weg al wat te vinden.

Maart 2013 :
Oorringen, veel te veel oorringen, nieuwe versies van vlindertjes, bambijurkje, nog maar eens een rokje voor mama, ...
Hopend op de lente die gauw moet komen, maakte ik ook alvast een lentejurkje, lentemuts en plannen voor een nieuw lente/zomerjasje.
Ik reed ook helemaal naar Vrasene waar ik van een hele lieve mevrouw uitleg kreeg hoe ik nu echt helemaal correct een popje moet maken, want ik was helemaal niet tevreden met mijn versies.  De uitstappen naar daar waren op zich al een beetje therapie want ik vond het zalig om bij te leren van nog een creatief iemand en mijn popje correct te leren maken.  Het popje kreeg een zomerjurkje, zodat ze niet in haar blote poep moest blijven.
En Emmy kreeg natuurlijk hetzelfde jurkje maar dan iets groter.

April 2013 :
Oma kreeg terug bezoek van een kleine Emmy want mama volgde nog een workshop maar nu eentje om glas te smelten.
Een heel gevaarlijke bezigheid waarvan ze blij was dat het niet in haar huis gebeurde.  Maar het resultaat was wel leuk.
Als ik ooit een eigen ateliertje heb dan zal ik dit misschien eens thuis proberen.
De plannen van het zomerjasje werden ook uitgevoerd.
Nu na een deel van mijn patronen te hebben geordend, knipte ik onder het mom van ik-zou-me-anders-wel-eens-kunnen-gaan-vervelen een 5tal overgooiertjes uit.

Verdere resultaten van al mijn probeersels en maaksels zal je regelmatig op deze blog zien.
Ik hoop dat jullie ervan genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten