donderdag 18 april 2013

Hoodietest!

Gisterenavond zijn we naar Kind en Gezin geweest!  En we blijken een perfect in proportie kindje te hebben :) 9,5kg en 75cm op haar 14 maand.  Handig voor een mama als ze patroontjes wil uitvinden :)
Enige "opmerking", ze heeft nogal een groot hoofd, altijd al geweest!  Maar we moeten ons geen zorgen maken, baby's hebben ook een groter hoofd en daardoor zijn ze zo schattig ;)

Dus zogezegd zo gedaan, mama wil weer een patroontje uitvinden.  Ik wou graag een hoodie maken voor Emmy maar had enkel het patroontje uit het boek stof voor durf-het-zelvers van deze mevrouw.  Helaas begon het patroon maar vanaf 98, dus dacht ik van het een maatje te verkleinen en eens te zien waar ik uitkwam.  Ik vond nog ergens een beetje blauwe tricot en wat stevige zwarte tricot ter vervanging van de boordstof en ik knipte er mijn verkleind patroontje op uit.
Ik overlockte het in de naailes en stikte het vervolgens in elkaar!  Het vlotte allemaal heel goed.  Voor ik de kap aanzette testte ik het nog eens of Emmy erin paste.  Perfect!  Ik ontdekte wel al dat de mouwen wat lang zouden zijn, maar dit klopte eigenlijk wel want volgens mijn berekeningen zou dit een 86 zijn en Emmy draagt nog 74/80.
Ik stikte de kap eraan, werkte af met flockcassetje en probeerde wantzakjes (ideetje van vriendin) uit.  Waauw!  Ik was tevreden!! Het was me gelukt! Ik had een hoodie!

Apetrots toonde ik het aan Emmy, we testen het en...... je raadt het al!  Emmy haar hoofd kon er niet in, of net...  Tsjuh toch!  Maar na wat getrek en gesleur lukte het toch. :) Gelukkig bleef Emmy bij alles kalm en rustig :)

Ze vond het leuk!  Het popje werd er direct bijgehaald om haar nieuwe trui aan te tonen en weg was ze!


Al bij al, is het toch redelijk gelukt voor het testproject.  Het kon evengoed veeeeel te groot zijn geweest, stel je voor! Maanden wachten tot het paste!


Ik heb het wel nog iets aangepast aan het nekje zodat haar haar niet iedereen keer paraplu staat als we de trui weer afdoen. :)



Wat leerde ik hieruit :
- Emmy heeft inderdaad een groot hoofd :)
- Als ik patronen verklein moet ik er rekening mee houden dat baby's in proportie inderdaad groter hoofd hebben dan kinderen.
- Stevige tricot werkt inderdaad ook als boordstof.
- Ik stikte voor het eerst twee stukken aan elkaar die verschillende lengte hadden, en ik moest dus aan één stuk rekken en trekken om gelijk uit te komen!  Was verbaasd dat dit lukte :)
- Een overlocker zorgt toch voor mooiere afgewerkte resultaten.  Al moet ik nog wennen aan het feit dat ik nu niet moest afknippen en zigzaggen.  Ik moet er ook op denken dat ik naad op 0,5cm mag afknippen als ik overlockt anders heb ik te lange geoverlockte flappen aan de naad.

Yoehoe!  Op naar het volgende project!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten