woensdag 24 april 2013

FLASHBACK! Jasjes en mutsjes!

28/11/2012
Eén van mijn eerste projectjes was ook een jasje.  Ik had allang heel graag een rood jasje gehad voor Emmy maar net dat vond ik nu niet natuurlijk.

Maar geen nood ik haalde er een bestaand jasje bij om op mijn patroonpapier te smijten en door middel van metingen en berekeningen en symmetrie en weet ik niet wat nog allemaal toe te passen bekwam ik als resultaat een patroontje, benodigdhedenlijst en protocol (lees: werkwijze).

Gelukkig was er zoals elk jaar in november stoffenspektakel in Kortrijk waar ik de gepaste rode jasstof vond, en een rood vrolijk katoentje om als voering te gebruiken.  Ik durfde geen echte voering te gaan gebruiken omdat dat er zo glibberig uitzag en ik bang was dat ik dat nooit mooi en recht onder mijn machine vandaan zou gaan krijgen.  En bij nader inzien gebruik ik liever een vrolijk katoentje omdat dat er nu namelijk vrolijker uitziet! :)
Ik prutste en brielde en stikte en naaide en het eindresultaat was wonderwel een jasje die geleek op het bestaande jasje maar dan in het rood.  Ik moest wel wat ingrepen doen om de hoeken er juist uit te doen zien want ik wil dan nog eens met overplooien gaan werken.  Daardoor is de voering kleiner dan het buitenjasje waardoor je meer moet gaan denken hoe je het in elkaar moet steken om te kunnen keren.
Voor de mouwen had ik mijn meme's ervaring nodig, want anders zou ze er onmogelijk haar armen kunnen insteken hebben, want mijn manier bleek niet omkeerbaar :)
Maar ik was trots op het resultaat, als ik niet keek naar de kleine foutjes die ik had gemaakt dan was het eigenlijk wel een tof jasje voor iemand die eigenlijk nog maar een maand kon naaien.


Ik haakte er dan natuurlijk nog een bijpassend mutsje bij en mijn meme breide er een bijhorend sjaaltje en wantjes bij en het plaatje was compleet.



Het haken is een overblijfsel van het thuiszijn toen ik zwanger was.  Doordat die kleine maar niet 3 weken te vroeg wou geboren worden zoals iedereen in de familie en ik dus allang zat te wachten moest ik mezelf iets aanleren.  Ik haakte voornamelijk "savatjes".  De ene was ookal iets meer aangespannen dan de andere, hing af van mijn nerveusiteit. ;)  Zelf tijdens de bevalling (of toch net ervoor) was ik nog aan het haken tot hilariteit van de vroedvrouwen die met kabels en bollen wollen vernesteld geraakten.  Die savatjes bleken dan uiteindelijk te klein voor de grote Emmy :)

7/04/2013
Met een klein hartje begin ik terug om een nu zomerversie van het eerste jasje te maken. Ik was beetje bang dat ik het allemaal weer vergeten zou gaan zijn hoe ik dat nu precies in elkaar had gestoken.  Maar dankzij mijn beschrijving van de eerste versie en mijn ondertussen al iets meer ervaring lukte het me nog eens, nu zonder de schoonheidsfoutjes van de eerste keer.  Ik maakte nu wel een nieuw foutje (tzou anders wel perfect zijn...) want mijn kap kwam een centimetertje verkeerd uit aan de zijkant, maar geen mens die dat zal zien.  Emmy kan lopen als de beste :)


Ik maakte terug een bijhorende lentemuts in katoenwol en nu zorgde mijn zus voor de gebreide sjaal en wantjes.


Ondertussen ben ik terug bezig met een 2de zomerjas in andere kleurtjes omdat ik nu eenmaal niet graag de was doe en Emmy een vuilpotje is :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten